Fithall magazín

Pondelok 16.12.2019 meniny má Albína

Jedlo a výživa

Bojujte jedlom proti stresu

Bojujte jedlom proti stresu



Do stresu sa človek dostáva v okamihu, kedy jeho fyzické či psychické sily nestačia zvládať nároky okolia. A v takom stave je väčšina z nás bohužiaľ veľmi často.

 

ČÍTAJTE TIEŽ:

Relaxácia a stres

Športujte a zbavíte sa depresií

Ovocie Vás zbaví stresu

 
Je veľký rozdiel medzi akútnym a chronickým stresom. Ten akútny je väčšinou náhly, nečakaný, ale našťastie časovo obmedzený. Organizmus sa s ním snaží v danom momente vyrovnať a únava sa dostaví až potom. Naopak chronický stres je vcelku nevýrazný, nenápadný, dlhodobý, ale zato oveľa zákernejší.

Zatiaľ čo pri akútnom a závažnom strese majú ľudia tendenciu jesť menej alebo nejesť vôbec, pri tom chronickom sa obľúbenou barličkou stávajú sladké a tučné potraviny, ktoré, ako sa ľudovo hovorí, dokážu obaliť nervy. Chronický stres sa potom môže stať jednou z príčin nadváhy, bolestí chrbta, ale aj infarktov alebo mozgových mŕtvic.

Stresová reakcia je predovšetkým fyziologická. Počas záťaže sa v našich telách deje mnoho rôznych chemických reakcií a k tým je potreba energia. Či sa jedná o stres akútny alebo dlhodobý, nejedením alebo naopak prejedaním sa a konzumáciou nevhodných potravín si akurát priťažíte.

Keď energiu do tela nebudete dodávať vôbec a namiesto toho siahnete po káve a cigaretách, organizmu bude chýbať sila na vyrovnanie sa so záťažou. Aj keď teda v čase náhleho stresu nemáte na jedlo ani pomyslenie, myslite na to, čo bude potom a doprajte si ľahké a výživné jedlo, ktoré pomôže fyzické i psychické sily zregenerovať.

Rovnako tak sa pri dlhodobom, chronickom strese nekŕmte sladkosťami s vysokým glykemickým indexom, ktorý ešte viac rozkolíše hladinu krvného cukru, takže sa budete po ich zjedení cítiť oveľa horšie. Tučné a veľmi slané potraviny Vám zasa zdvihnú tlak a množstvo podkožného tuku, čo ľudské telo v období stresu tiež práve nepotrebuje.

Evolučne je organizmus nastavený tak, aby v čase stresu vyhľadával energeticky bohaté potraviny. Ľudia vždy skonzumovaný tuk a cukor využili, pretože v minulosti mal stres podobu útokov šeliem alebo nepriateľských kmeňov. Dnes na nás ale nikto neútočí, nemusíme utekať ani sa fyzicky brániť, a dlhým vysedávaním v kancelárii pri počítači túto prebytočnú energiu naozaj nespálime.

Nevhodné stravovanie v čase stresu má za následok priberanie na váhe alebo úbytok svalovej hmoty. Keď potom situácia pominie, prichádza ďalší stres, a to vo forme nedopnutých nohavíc alebo zhoršenej fyzickej kondície. Aj keď je teda príjemné dať si niečo "na nervy", myslite aj na to, aké to bude mať následky v budúcnosti.

V strese jedzte pravidelne, aj keď práve nemáte chuť ani hlad. Zabudnite na čokoládu, sladké tyčinky, sušienky, šišky aj vyprážané a tučné jedlá a radšej si dajte ľahký šalát s tuniakom. Chrumkanie lístkov ľadového šalátu a šťavnatej papriky Vás upokojí rovnako dobre, ako chrúmanie sušienky, ale tiež Vám dodá vitamíny a vlákninu.

Ako upokojujúci prostriedok využite cvičenie, ktoré má zázračnú schopnosť chronický stres odbúrať a priviesť Vás na iné myšlienky. Tiež sa potom zmenší pravdepodobnosť, že budete mať neprekonateľnú chuť na sladké.

Stresu sa dnes nevyhne takmer nikto, ale následky, ktoré so sebou nesie, môže každý minimalizovať správnym jedálničkom, dostatkom pohybu a odpočinku aj pobytom pod otvoreným nebom na čerstvom vzduchu.


Autor: Veronika Staňková


Hodnotenie Hodnotenie Hodnotenie Hodnotenie Hodnotenie

Späť Späť na zoznam článkov

Súvisiace články
Cvičenia a trendy Stres zažeňte pohybom!
FITHALL cvičenie Jóga - liek na stres a bolisti chrbta
Cvičenia a trendy Pohybová aktivita a jej vplyv na človeka