Fithall magazín

Utorok 29.9.2020 meniny má Michal / Michaela

Zdravý životný štýl

Žite zdravo a telo vám poďakuje

Žite zdravo a telo vám poďakuje



Aj napriek zdanlivej pohode, náš organizmus v sebe hromadí všetky prebdené noci, vyfajčené cigarety, nadmerne konzumovaný alkohol, všetky nesprávne stravovacie návyky, našu lenivosť a nedostatok pohybu. Telo nereaguje okamžite, ale všetky tieto negatívne vplyvy si pamätá. Jedného dňa už ďalší nápor nevydrží a zlyhá v podobe rôzne závažných ochorení.

 

ČÍTAJTE TIEŽ:

Prečo priberám s vekom?

Clean eating

Môže za našu hmotnosť genetika?

 

Za svoju telesnú kondíciu si môžete sami
Infarkty, cukrovka a rakovina sú následky, ktoré môžeme z 80 % ovplyvniť my sami. Tieto choroby figurujú na popredných priečkach úmrtnosti v našej republike. Náš organizmus je geneticky naprogramovaný na 115 až 120 rokov. Dá sa povedať, že každé úmrtie do 100 rokov, je možné považovať za predčasné.

Znižujte svoju váhu s rozumom

Aby ste predišli všetkým civilizačným chorobám, ktorým ste vystavení, musíte si v prvom rade zredukovať vašu hmotnosť na normálnu hodnotu. Zabudnite však na jednostranné diéty, prapodivné rady a odtučňovacie koktaily. V mnohých prípadoch môžete dosiahnuť aj vyššiu váhu než ste mali pôvodne vďaka tzv. jo-jo efektu. Ten vás môže pekne psychicky zdeptať, pretože pri spätnom priberaní na váhe získate pocit márnosti, upadnete do depresie, a tým pádom do začarovaného kruhu. Tzv. "zaručeným" diétam, ktoré práve frčia, sa radšej vyhnite.

Zdravo schudnúť môže každý
Väčšina ľudí totiž bezpečne a bez problémov schudne, ak bude jesť rozumne vyváženú stravu s nižším obsahom tukov a cukrov - a dokonca si tým vytvorí zdravé stravovacie návyky na celý život.

Prechod na stravovanie s nízkym obsahom tukov a cukrov znamená pre niektorých ľudí len drobné úpravy v jedálničku, pre niektorých to znamená zmeniť celý spôsob života, ak chcú, aby výsledky boli trvalé. Môže trvať nejaký čas, kým si na takúto zmenu zvyknú, ale výsledok - lepšia zdravotná kondícia, väčší elán a strata nadváhy - je silným podnetom, aby vytrvali, aj keď sem tam zhrešia.
 
Čo nerobiť pri novom stravovacom režime:


1. Pokúste sa zistiť, prečo sa prejedáte. V prípade, že je to z dôvodov emocionálnych, napr. si tým kompenzujete depresiu, chcete zabudnúť na nejaké nešťastie alebo jedlom zaháňate nudu - mali by ste uvažovať o vstupe do nejakého odtučňovacieho kurzu alebo môžete skúsiť psychoterapiu.

2. Odchádzajte od stola hneď ako dojete, aby ste sa vyhli pokušeniu si pridať alebo len tak niečo zobať.

3. Berte si menší tanier, vhodný pre menšie porcie.

4. Dbajte, aby ste mali dostatok telesného pohybu. Pohyb zrýchľuje metabolizmus a spaľuje kJ, zlepšuje vám postavu, z čoho máte príjemný pocit a poskytne vám možnosť iného odreagovania než jedlom.

5. Jedzte pomaly a jedlo dobre rozžujte.

6. Nejedzte pri televízii, alebo keď sa sústreďujete na niečo iné.

7. Nedajte sa zlákať nízko-kalorickými diétnymi konzervami. Nie je v nich rovnaká rovnováha živín ako v bežnej zdravej strave, a väčšina váhy ide takto na úkor svalového tkaniva a tekutín, nie tukov. Ak neskôr zase priberiete, bude to tuk, takže chudnutie bude ešte ťažši


Autor: Monika Kuželová


Hodnotenie Hodnotenie Hodnotenie Hodnotenie Hodnotenie

Späť Späť na zoznam článkov

Súvisiace články
Zdravý životný štýl Ako prejsť na zdravý životný štýl bez trápenia
Zdravý životný štýl Desatoro rád na ozdravenie životného štýlu
Jedlo a výživa Zostavte si svoj zdravý jedálniček