Fithall magazín

Piatok 23.8.2019 meniny má Filip

Zdravý životný štýl

Chudnutie zima verzus leto

Chudnutie zima verzus leto



Ročná doba neovplyvňuje len sťahovanie vtákov, farbu listov na stromoch a rysky teplomerov, ale aj chudnutie a priberanie. So zmenami teplôt totiž úzko súvisí ponuka pohybových aktivít i potravín, ale tiež rôzne sviatky a oslavy alebo naopak obdobie leňošenia alebo nečinnosti.

Nemožno jednoznačne povedať, či je pre znižovanie hmotnosti lepšie leto alebo zima, pretože každé z týchto období má svoje pre i proti. Z hľadiska metabolizmu je celkom jedno, aké je vonku počasie. Je síce pravda, že v chlade vydáva organizmus energiu na tvorbu tepla, ale v lete zase vydáva energiu na ochladzovanie.

 

ČÍTAJTE TIEŽ:

Nechudnete? Možno vám niečo chýba!

Prečo priberám s vekom?

Vedú Vaše jedálenské návyky k nadváhe?

 

 
V teplých mesiacoch majú ľudia zvyčajne viac energie, pretože je vonku dlhšie svetlo, ktoré podporuje bdelosť. Keď sa na jeseň a v zime stmieva skoro a rozodnieva neskoro, ľudské telo dostáva z okolitého prostredia informáciu, že má byť v pokoji, pretože tma znamená pre človeka spánok a nečinnosť. Z hľadiska aktívneho pohybu teda jednoznačne vedie leto, pretože máme väčšiu chuť sa hýbať, ale tiež nám príroda poskytuje oveľa dlhší úsek dňa, ktorý môžeme na športovanie využiť.

Teplé počasie samozrejme láka von viac, ako mrazivé, ale ani to nie je dôvod, prečo by ľudia mali cez zimu zaháľať. Všetko je len otázkou zvyku a vôle. Pri cvičení dnes nie sme odkázaní len na prírodu - takmer všade sú k dispozícii fitness centrá, bazény, zimné štadióny a ďalšie športoviská, preto je možné cez zimu cvičiť rovnako intenzívne. Navyše je taký spôsob trávenia chladných temných večerov najlepšou prevenciou nachladnutia, priberania, aj zlej nálady.

V zime aj v lete na nás čaká mnoho nástrah, čo sa týka stravovania. V lete to je hlavne vysedávanie na záhradkách reštaurácií s pohárom alkoholu, grilovanie s priateľmi alebo lákavá zmrzlina na každom rohu. V zime na nás číhajú Vianoce, Silvestrovské popíjanie, cukrovinky, dlhé večery s čokoládou a vareným vínom a nedostatok čerstvej zeleniny v jedálničku. Navyše v momente, kedy je človek unavený, vonku je skoro tma a doma nie je čo robiť, sa kalorické jedlo stáva povzbudením, ale aj potešením.

Výhodou je, že sa ročné obdobia opakujú, preto sa môžete na to nadchádzajúce dobre pripraviť. Ak viete, že nie ste schopní v zime vytiahnuť päty z domu, tak pokojne cvičte doma. Stanovte si pevné dni v týždni a hodiny, kedy sa budete aktivite venovať a plán dodržiavajte. Snažte sa jesť dostatok tepelne upravenej zeleniny (v zime ľadový šalát ani čerstvé paradajky práve nezahrejú), chudého mäsa a komplexných sacharidov a únavu či zlú náladu nezaháňajte hranolkami ani čokoládou. V lete naopak využite každú minútu pekného počasia a športujte vonku. Získate skvelú kondíciu, lepšiu náladu a tiež si prečistíte hlavu. Nezabúdajte tiež využiť ponuku sezónneho ovocia a zeleniny.

Nesnažte sa cez zimu chudnúť na leto do plaviek - snažte sa celoročne pracovať na svojej kondícii a zdraví. To, že v zime zakryjeme telo kabátom, neznamená, že nepotrebuje starostlivosť, správnu výživu a pohyb. Imunitný systém človeka je v chladnom počasí viac zaťažovaný a kvalitným pestrým jedálničkom a pravidelným pohybom mu pomôžete najlepšie. Skúste sa miesto čísla na váhe zamerať na svoje zdravie a miesto sústredenia na kalórie sa sústreďte na živiny v potravinách. Hmotnosť sa potom prirodzene upraví, budete zdraví a môže Vám potom byť celkom jedno, či je práve plavková sezóna alebo to za oknom vyzerá ako na Sibíri.


Autor: Veronika Staňková


Hodnotenie Hodnotenie Hodnotenie Hodnotenie Hodnotenie

Späť Späť na zoznam článkov

Súvisiace články
Zdravý životný štýl Chudnutie sa začína v hlave
Jedlo a výživa Chudnutie pri nepravidelnom pracovnom režime
Diéty Ako schudnúť? Máme pre vás zaručené tipy.