Fithall magazín

Streda 21.11.2018 meniny má Elvíra

Zdravý životný štýl

Prečo priberám s vekom?

Prečo priberám s vekom?



Starnutie nie je dnes príliš populárna téma a v spojení s naberaním hmotnosti už vôbec nie. Spoločnosť je orientovaná na mladých, štíhlych, aktívnych a výkonných jedincov a tí ostatní majú skrátka smolu. Potom sa môže zdať, že by sa mal človek takmer hanbiť za každú novú vrásku či šedivý vlas, alebo pokojnejší štýl života.

Zatiaľ čo proces starnutia odvrátiť nemožno, nad svojou váhou kontrolu do určitej miery máme. Najdôležitejšie je uvedomiť si, že nárast hmotnosti je s pribúdajúcimi rokmi úplne normálny, ale aj žiaduci. Je úplne prirodzené, že s vekom zvyčajne ubúda fyzická aktivita človeka a tým aj nároky na energetický príjem. Bazálny metabolizmus, ale aj energetický výdaj klesajú, a preto je nevyhnutné upraviť svoju životosprávu a jedálniček.

 

ČÍTAJTE TIEŽ:

Cvičíte a stále to nie je vidieť? My vieme prečo!

Sacharidy, bielkoviny, tuky - Viete, kde ich nájsť?

Vedú Vaše jedálenské návyky k nadváhe?

 

Okrem fyziologického starnutia, ktoré so sebou nesie samo o sebe zníženú kalorickú potrebu, však človek priberá aj z iného dôvodu - telo si pamätá všetky stravovacie aj pohybové prehrešky z minulosti.

Ak ste počas života vyskúšali mnoho diét, trápili svoje telo hladom alebo sa naopak prejedali, nevenovali dostatok času športu a odpočinku alebo trénovali nadmerne, organizmus sa snaží aktívne takému zaobchádzaniu do budúcnosti predchádzať. Preto keď je jedla dostatok, je to pre telo jasný signál, aby si urobilo tukové zásoby na horšie časy, kedy by opäť mohlo nastať obdobie chudnutia, diét a obmedzovania sa. Tým, že sa starnutím prirodzene spomaľuje spaľovanie a organizmus sa zabezpečuje pred váhovými výkyvmi zvýšeným ukladaním tukového tkaniva, kilogramy naskakujú ako po masle.

Najlepším spôsobom, ako predchádzať takýmto reakciám tela, je prevencia. To znamená nepokúšať sa o drastické hmotnostné úbytky, nasledované zákerným jojo efektom, ale snažiť sa jesť zdravo a rozumne, občas si dopriať niečo na zub, pravidelne sa hýbať a piť dostatok vody. Vo vyššom veku potom obmedzte kaloricky výdatné potraviny, zamerajte sa na kvalitu jedla a pridajte
pohybovú aktivitu.

Ak ste si nevhodným zaobchádzaním so svojim telom pripravili pôdu pre rýchlejšie naberanie hmotnosti, nemusíte zúfať. Pre všetkých totiž platia v zásade podobné pravidlá. Uvedomte si, že sa o svoje telo musíte starať viac, než kedykoľvek predtým, doprajte mu veľa odpočinku, ovocia a zeleniny, chudých proteínov a zdravých tukov, ale hlavne sa veľa hýbte!

Predstavu seba, ako sedíte v dôchodku v hojdacom kresle s knihou a teplými papuče nahraďte predstavou seba v dôchodku pri výstupe na horský hrebeň, pri zjazde na lyžiach alebo na cyklistickom výlete. Starnutie nemusí znamenať pasivitu, priberanie a chorobu, ale naopak veľa času na šport a pohyb.

Skúste sa zmieriť s tým, že je prirodzené, keď v štyridsiatich rokoch vážite viac, ako v dvadsiatich, ale na zdravý životný štýl nezabúdajte. Pár kíl navyše je zdravších, ako podváha, ale nadmerná hmotnosť má naopak devastujúce účinky na zdravie i kondíciu, a to v akomkoľvek veku. Netrestajte svoje telo za to, že nevyzerá podľa vašich predstáv, alebo ako z obálky časopisu - veľkou výhodou zrelého veku je životný nadhľad a ľahkosť, s ktorou je možné pristupovať k životu, druhým, ale aj k sebe a svojmu vzhľadu.

 

 

Autor: Veronika Staňková


Hodnotenie Hodnotenie Hodnotenie Hodnotenie Hodnotenie

Späť Späť na zoznam článkov

Súvisiace články
Jedlo a výživa Chcete schudnúť? Pite!
Zdravý životný štýl Chudnutie sa začína v hlave
Jedlo a výživa Chudnutie pri nepravidelnom pracovnom režime