Fithall magazín

Nedeľa 31.5.2020 meniny má Petrana / Petronela

Zdravý životný štýl

Relaxácia a stres

Relaxácia a stres



Pojem stres sa dnes používa tak často a náhodne, že sa mnohokrát stráca jeho pravý význam. To isté platí pre relaxáciu a odpočinok. Neustále nás obklopujú tvrdenia typu "Keď ste v strese, relaxujte. Vyhýbajte sa stresu. Nestresujte sa. Naučte sa odpočívať." Čo ten stres ale vlastne je a ako teda relaxovať, aby bol menší, to je otázkou.

Stres je prirodzená fyziologická reakcia organizmu na záťaž. Tá môže byť ako fyzická, tak psychická. Fyzickým stresom je napríklad nadmerné cvičenie, nedostatok jedla, príliš vysoká alebo nízka teplota okolia, hluk, fyzická nepohoda alebo tiež situácie ohrozenia zdravia či života. Psychický stres je potom spôsobovaný neurovnanými medziľudskými vzťahmi, povinnosťami v práci i doma, subjektívne vnímaným nedostatkom času pre plnenie povinností aj pre príjemné aktivity, presýtením informáciami, ale aj neustálym tlakom na výkonnosť a rýchlosť.

 

ČÍTAJTE TIEŽ:

Stres zažeňte pohybom!

Športujte a zbavíte sa depresií

Jóga - liek na stres a bolesti chrbta

 
Stres je do istej miery veľmi užitočný, pretože jednak zaistil ľudstvu prežitie až do dnešnej doby (vďaka stresu človek spoznal, že má utekať pred tigrom), ale tiež stimuluje fyzický i psychický výkon, pokiaľ však pôsobí v rozumnej miere.

Stres, ktorý nám škodí, sa nazýva "distress", stres, ktorý nás poháňa k lepším výsledkom je "eustress".

Psychiatri Holmes a Rahe vyvinuli škálu stresu, ktorá má 43 položiek a medzi najviac stresujúce zaradili práve aj radostné udalosti, ako je svadba, otehotnenie, narodenie dieťaťa či presťahovanie sa. To znamená, že aj pozitívne udalosti v živote sú stresujúce, pretože kladú na jedinca nové nároky, s ktorými sa musí vyrovnať. Keď je potom takých nárokov príliš, môže dôjsť k fyzickému či psychickému ochoreniu.

Stresu sa celkom určite nedá vyhnúť, pretože je to základný mechanizmus pre prežitie človeka, ale je nutné si uvedomiť, koľko stresových faktorov nás ohrozuje. Veľakrát má nahromadenie drobných stresov v priebehu dlhšieho časového obdobia väčší vplyv, než nejaká nepríjemná, ale jednorazová udalosť.

Relaxácia, ktorá by mala následky stresu, skôr, než stres samotný, vykompenzovať, je potom vhodná práve v situácii nenápadného, ale chronického stresu, ktorému sa dá v dnešnej dobe vyhnúť len ťažko.

Relaxáciou a odpočinkom nie je mienené len polihovanie na pohovke s pohárom vína alebo počúvanie hudby pri zapálených vonných sviečkach , ale aj priebežné opatrovanie vzťahov s rodinou i kolegami v práci, vytvorenie si priestoru pre šport a koníčky, naplánovanie dňa aj umenie odmietať povinnosti a prijímať nové výzvy.

Ľudská psychika funguje tak, že v čase nadmernej záťaže, či už psychickej alebo fyzickej, človek funguje, zvláda, stíha a celkovo sa zdá, že má všetko pod kontrolou, avšak práve po odznení stresu, keď vyzerá, že sú veci opäť tak, ako majú byť, začne stres doliehať a ťažkosti môžu prísť až potom.

Nechcite sa stresu zbaviť úplne - to nie je možné. Aby ste zmiernili jeho negatívny dopad, snažte sa cvičiť, rozumne jesť, dostatočne spať, venovať sa svojim záľubám, kamarátom i rodine, chodievajte na masáže, urobte si čas na seba - skrátka podnikajte čokoľvek, čo Vám robí radosť a pomôže Vám prežiť vo svete, kde na nás síce neútočia šabľozubé tigre, ale "len" pracovné schôdzky, dopravné zápchy a davy ľudí v supermarketoch.

 

Autor: Veronika Staňková


Hodnotenie Hodnotenie Hodnotenie Hodnotenie Hodnotenie

Späť Späť na zoznam článkov

Súvisiace články
Cvičenia a trendy Pohybová aktivita a jej vplyv na človeka
Cvičenia a trendy Cvičte a bude sa vám lepšie spať
Cvičenia a trendy Vyberte si pohyb, ktorý Vám sadne