Fithall magazín

Streda 21.11.2018 meniny má Elvíra

Zdravý životný štýl

Vedú Vaše jedálenské návyky k nadváhe?

Vedú Vaše jedálenské návyky k nadváhe?



Na telesnej hmotnosti sa spolupodieľa mnoho faktorov, z ktorých niektoré zmeniť nemôžeme, zatiaľ čo iné áno. Genetické dispozície k priberaniu váhy či distribúcii telesného tuku ovplyvniť vlastnými silami nedokážeme, ale nad jedálenským správaním má do istej miery kontrolu každý. Určité vzorce správania vedú k štíhlej a zdravej postave, iné majú na svedomí nadváhu až obezitu.

Ukazuje sa, že ľudia s nadváhou mávajú oveľa menej pravidelný režim, a to ako v jedle, tak v živote celkovo. Kým štíhli ľudia častým a pravidelným jedením primeraných porcií udržujú metabolizmus vo vysokých obrátkach, pri nepravidelnostiach v stravovaní sa spaľovanie spomaľuje a hmotnosť rastie. Ľudia s nadváhou sa potom paradoxne často boja toho, že keď začnú jesť častejšie, hmotnosť sa bude ďalej zvyšovať.

 

ČÍTAJTE TIEŽ:

Ako sa v starobe správne stravovať

Ako nakupovať pri redukcii hmotnosti

Ako si správne rozvrhnúť jedlo počas dňa (noci)?

 

Telesnú hmotnosť môžete ovplyvniť tiež rýchlosťou jedenia. Tí, ktorí majú sklony k priberaniu, väčšinou jedia rýchlejšie, než druhí. Tempo v konzumácii spomalíte napríklad tým, že si určíte dobu, po ktorú budete jesť, urobíte si počas jedenia pauzu, alebo tak, že po každom súste odložíte príbor na chvíľu bokom.

Nedostatočná vedomá kontrola pri jedení je ďalším nepriaznivým faktorom pre posun ručičky na váhe. Zistilo sa, že chudí ľudia kontrolujú lepšie svoj energetický príjem, nejedia automaticky a bezmyšlienkovite. Tiež majú menšie sklony jesť v situáciách keď sa nudia alebo pri strese.

Medzi ľuďmi sú veľké rozdiely vo vnímaní vonkajších stimulov k jedeniu a vlastných fyziologických signálov. Štíhli jedinci rešpektujú signály svojho tela a na ponuku potravín kývnu v momente, kedy sú naozaj hladní. Naopak tí, so sklonom k nadváhe, sa ľahšie nechajú zlákať napríklad vôňou čerstvého pečiva aj v situáciách, kedy hlad nemajú.

Vďaka rôznym výskumom sa tiež prišlo na to, že u obéznych je často prítomná znížená citlivosť vo vnímaní sýtosti a hladu, zvýšená reaktivita na vonkajšie i vnútorné podnety súvisiace s jedlom a ďalej tiež poruchy v hodnotení vlastných telesných proporcií (spravidla podceňovanie).

Medzi základné charakteristiky jedálneho správania potom patrí tzv. reštrikcia (do akej miery sa človek obmedzuje v jedle), tzv. skóre hladu (do akej miery trpí hladom) a skóre disinhibície (či jedinec zvláda dodržať jedálniček tak, ako si ho naplánoval). Ľudia s nadváhou obvykle podhodnocujú svoj energetický príjem a majú tendenciu upravovať ho tak, aby bol spoločensky prijateľný, a tiež menej často priznávajú pojedanie potravín, ktoré sú považované za nezdravé. Často medzi jedlami maškrtia, jedia automaticky alebo majú zvýšenú chuť do jedla.

Ak teda chcete schudnúť, snažte sa uvedomiť si rizikové správanie, ktoré vedie k priberaniu, a snažte sa toto správanie zmeniť. Uvidíte, že aj pri drobných zmenách sa výsledky dostavia.


Autor: Veronika Staňková


Hodnotenie Hodnotenie Hodnotenie Hodnotenie Hodnotenie

Späť Späť na zoznam článkov

Súvisiace články
Jedlo a výživa Urobte si čas na jedlo
Výživa Čo jesť pred a po cvičení
Upoutávky Princípy zdravého stravovania