Fithall magazín

Piatok 7.8.2020 meniny má Štefánia

Jedlo a výživa

Clean eating - jedzte čisto!

Clean eating - jedzte čisto!



Stravovacích systémov existuje takmer nepreberné množstvo. Môžete jesť Paleo, byť vegetariáni či vegáni, jesť podľa krvných skupín alebo sa vyhýbať sacharidom, ale žiadny z týchto stravovacích štýlov nie je tak prirodzený, flexibilný, jednoduchý a zdravý, ako práve Clean eating. Navyše aj vyznávači uvedených spôsobov stravovania môžu jesť čisto!

 

ČÍTAJTE TIEŽ:

Ako nakupovať pri redukcii hmotnosti

Zelenina - pre zdravie a chudnutie

Vláknina - načo nám je dobrá


Ak dodržíte pravidlá čistých jedál, zbavíte sa nadváhy a zdravotných ťažkostí, ktoré súvisia s nevhodným stravovaním, a tiež zlepšíte vzhľad vlasov, nechtov, pleti, budete mať viac energie, a celkovo prospejete Vášmu organizmu.

Riadiť sa pravidlami čistého stravovania je pritom vcelku jednoduché:

1. Clean eating nie je diéta, ale životný štýl
- na slovo diéta úplne zabudnite. Diéta znamená zákazy a obmedzenia a tie nikto celoživotne rešpektovať nedokáže. Keď si budete chcieť raz za čas dať obľúbené jedlo, hoci nie úplne zdravé, kľudne si ho dajte. Užite si ho a vráťte sa opäť k jedálničku, ktorý prospeje Vášmu zdraviu. Výčitky svedomia Vám rozhodne nepomôžu. Jedlo by Vám malo pomáhať, nie škodiť.

2. Doprajte si čerstvé potraviny - jedzte čo najväčšie množstvo čerstvých potravín, či už sa jedná o ovocie a zeleninu alebo mäso. Pre organizmus je najlepšie také jedlo, ktoré si môžete niekde odtrhnúť či uloviť a zjesť ho tak, ako je, alebo len s minimálnymi úpravami.

3. 5 - 6 menších porcií denne
- nezaťažujte svoj tráviaci trakt veľkými porciami, ale jedlo si rozdeľte do menších dávok v priebehu celého dňa. Udržíte si stabilnú hladinu krvného cukru, zamedzíte návalom vlčieho hladu, ale aj organizmus naučíte, že nie je potrebné uchovávať si tukové zásoby.

4. Vyvážte svoj tanier
- v každom jedle kombinujte chudé proteíny, komplexné sacharidy, vlákninu a zdravé tuky. Vaše telo potrebuje živiny, vitamíny a minerály a jedine pestrosťou stravy ich dodáte všetky.

5. Eliminujte pridaný cukor - takmer všetky potraviny obsahujú nejaké sacharidy. Nebojte sa prirodzene sa vyskytujúceho cukru, ale vyhýbajte sa výrobkom, do ktorých je cukor priemyselne pridávaný. Jedná sa predovšetkým o cukroviny, limonády, ale tiež pekárenské a mliečne výrobky.

6. Nejedzte priemyselne spracované potraviny - to znamená také, ktorých ingrediencie nedokážete skoro ani vysloviť. Umelé farbivá, umelé sladidlá, stabilizátory, konzervanty, emulgátory a ďalšie chemikálie do Vášho žalúdka rozhodne nepatria.

7. Dajte si zdravé tuky
- zdravé tuky sú nevyhnutné pre správnu funkciu organizmu. Nebojte sa prepašovať ich do každého jedla vo forme olivového oleja, orechov, semien či arašidového alebo mandľového masla. Vďaka nenasýteným tukom môžete regulovať hladinu cholesterolu v krvi, ale aj vyživíte vlasy, nechty a pokožku.

8. Zamerajte sa na živiny, nie na kalórie
- neprepočítávajte jedlo na čísla, ale sústreďte sa skôr na to, aké benefity Vám pokrm prinesie a ako jeho konzumáciou prospejete svojmu zdraviu. V jedle okrem potešenia hľadajte predovšetkým zdroj cenných živín a látok, vďaka ktorým sa budete cítiť lepšie.

9. Pite viac vody - voda tvorí väčšinu tela, hydratuje pokožku, vlasy aj vnútorné orgány. Dokáže odviesť z organizmu odpadové látky, prečistiť telo a rozhýbať metabolizmus. Pite čo najviac čistej vody a obmedzte množstvo alkoholu, kávy, limonád, džúsov a silných čajov.

10. Jedzte v pokoji
- jedením v aute, pri počítači alebo pred televíziou dávate svojmu telu najavo, že Vám nestojí ani za pár minút času. Sadnite si k tanieru na pekné miesto, nič okrem jedenia v tú chvíľu nerobte, sústreďte sa na každé sústo a jedlo si užite. Určite tým pre seba urobíte viac, ako keď do seba v behu na schôdzku natlačíte mastný párok v rožku. Nedostatok času na jedlo je vždy iba výhovorkou.


Autor: Veronika Staňková


Hodnotenie Hodnotenie Hodnotenie Hodnotenie Hodnotenie

Späť Späť na zoznam článkov

Súvisiace články
Jedlo a výživa Ako sa stravovať na cestách
Upoutávky Princípy zdravého stravovania
Jedlo a výživa Urobte si čas na jedlo