Fithall magazín

Štvrtok 21.11.2019 meniny má Elvíra

Jedlo a výživa

Vyrysovať postavu Vám pomôžu sacharidové vlny

Vyrysovať postavu Vám pomôžu sacharidové vlny



Sacharidové vlny nie sú iným pomenovaním populárne cukrovinky, ale metóda, ako zredukovať podkožný tuk. Tak, ako každá iná metóda, má svojich priaznivcov aj odporcov. Je veľmi obľúbená predovšetkým vo svete kulturistiky a fitness, pretože dokáže telo zbaviť tuku, bez toho, aby utrpela svalová hmota. Tento systém chudnutia je veľmi efektívny, ale zároveň veľmi náročný.

Väčšina diét je postavená na znížení celkového energetického príjmu, vďaka ktorému musí telo siahnuť do tukových zásob. Pretože je ale ľudský organizmus prispôsobivý, po určitom čase si na znížený príjem privykne a chudnutie sa spomalí alebo úplne zastaví.

 

ČITAJTE TIEŽ:

Vyrazte von za športom!

Ako na pohyb a cvičenie s kilami navyše

Myslíte si, že cvičíte vo fitku správne?

 
Teória za sacharidovými vlnami je taká, že každý deň jete rôzne množstvo sacharidov a vlastne tým svoje telo "šokujete" a udržujete tým pádom metabolizmus stále v chode. Zároveň ale konzumujete veľa bielkovín, takže pracne nadobudnutá svalová hmota ubúdať nebude.

Sacharidové vlny nie sú pre každého. Človek, ktorý sa pre ne rozhodne, by nemal mať nadváhu a mal by byť fyzicky aj psychicky zdravý. Ich dodržiavanie vyžaduje aspoň základné znalosti o výžive a zložení potravín, veľkú túžbu znížiť množstvo podkožného tuku (skôr doladiť a vyrysovať postavu, ako schudnúť!), ale aj disciplínu.

Ak sa na vlnenie vrhnete, zmierte sa s tým, že budete musieť obsah cukrov v potravinách sledovať a počítať. Existuje mnoho vzorcov pre manipuláciu s cukrami, ale v zásade počas jedného týždňa postupne znížite a potom zvýšite ich obsah (alebo naopak). To, ako veľmi sacharidy uberiete, záleží na Vašom pohlaví, výške, hmotnosti a naliehavosti, s akou chcete svaly rysovať.

Ak máte problémy s výkyvmi hladiny cukru v krvi, radšej sa do vĺn nepúšťajte - v dňoch s nízkym príjmom sacharidov si totiž môžete spôsobiť hypoglykémiu, nevoľnosť či závraty.

Nevýhodou sacharidových vĺn je tiež ich finančná náročnosť. Medzi potraviny, ktoré obsahujú minimum sacharidov, totiž patrí hlavne mäso (kuracie, morčacie, králičie, chudé hovädzie a bravčové, rybacie) a vajcia (bielky) a práve na nich je postavený jedálniček. Môžete tiež jesť zeleninu, ale len takú, v ktorej cukry príliš nie sú - nemali by ste jesť hrášok, mrkvu, kukuricu a podobne. S mliečnymi výrobkami musíte zaobchádzať opatrne, pretože tie majú zase vysoký podiel laktózy - mliečneho cukru.

Úplnou nevyhnutnosťou je príjem aspoň 3 litrov čistej vody denne, ale aj úplné vynechanie alkoholu a maximálne obmedzenie tuku v jedle. Vhodné je dopĺňať vitamíny a minerály prostredníctvom doplnkov stravy, pretože jedálniček je predsa len obmedzený.

Aj počas vlnenia je dôležité venovať sa aerobnému aj silovému tréningu, ktorý dodá svalom tonus, pomôže spáliť podkožný tuk a priblíži vás k vysnívanej postave. Cvičenie je v nízko-sacharidových dňoch obzvlášť náročné, pretože ľudia bývajú veľmi podráždení a často majú málo sily a energie.
 
Ak sa pre sacharidové vlny rozhodnete, myslite na to, že takýto systém stravovania nie je bežnou redukčnou diétou, ale doplnkom pre tých, ktorí už aj tak svoj jedálniček kontrolujú a cvičia. Nikto by sa do znižovania sacharidov a zvyšovania proteínov nemal vrhať bezhlavo - je potrebné vytvoriť presný plán a všetko vopred premyslieť.

Autor: Veronika Staňková


Hodnotenie Hodnotenie Hodnotenie Hodnotenie Hodnotenie

Späť Späť na zoznam článkov

Súvisiace články
Cvičenia a trendy Stres zažeňte pohybom!
Cvičenia a trendy Pohybová aktivita a jej vplyv na človeka
Cvičenia a trendy Cvičte a bude sa vám lepšie spať