Fithall magazín

Streda 30.9.2020 meniny má Jarolím

Zdravý životný štýl

Chcem otehotnieť. Ako zmeniť životosprávu?

Chcem otehotnieť. Ako zmeniť životosprávu?



Výživa zohráva zásadnú úlohu nielen v tehotenstve, ale aj v období pred ním. Ak tehotenstvo plánujete, vylaďte svoj organizmus pomocou správneho stravovania tak, aby počatiu nič nebránilo.

Základným predpokladom je optimálny body mass index. Ten by sa mal pohybovať v rozmedzí od 19 do 25 bodov (Spočítať si ho môžete tu). Ak sa Vaša hmotnosť vymyká norme, pokúste sa ju upraviť postupnou zmenou jedálnička a pridaním vhodného pohybu.

 

ČITAJTE TIEŽ:

Urobte si čas na jedlo

Tuk - skrytý nepriateľ

Očistná kúra, áno či nie?

 

Ďalším významným faktorom, ktorý môže otehotneniu brániť, je nadužívanie návykových látok, ako je alkohol, nikotín či kofeín. Fajčenie skúste úplne vynechať alebo aspoň obmedziť. Pohárik vína alebo šálku kávy si občas dopriať môžete, ale s ich konzumáciou to rozhodne nepreháňajte. Nenavštevujte zafajčené prostredie a snažte sa príliš neponocovať - pravidelný režim Vášmu organizmu prospeje rovnako, ako pravidelná strava.

Čo sa týka jedálnička, ten by mal byť hlavne rozumný. Jedzte pravidelne, raňajkujte, dostatočne pite, pridajte ovocie a zeleninu, kupujte čerstvé potraviny bez stabilizátorov, umelých sladidiel, emulgátorov a farbív, ale tiež si občas dajte niečo pod zub. Nestresujte sa, keď zjete niečo mastnejšie alebo sladké - fanatické dodržiavanie zdravej výživy Vám na pokoji určite nepridá. Rešpektujte potreby Vášho tela a kŕmte ho potravinami, ktoré mu prospievajú, dodávajú živiny a pomáhajú v jeho fungovaní.

Šancu na otehotnenie môžete podporiť doplnkami stravy, ktorými dodáte do tela látky, ktoré sa získavajú z bežnej stravy ťažko. Medzi nimi je najpodstatnejšia kyselina listová. Tú nájdete napríklad v keli, brokolici, špargli, špenáte, sóji, pečeni, ľadvinkách alebo obilninách. Varením sa bohužiaľ až 95% tejto látky zničí, takže je vhodné užívať ju v podobe tabliet. Vďaka kyseline listovej zaistíte zdravý rast a vývoj Vášho budúceho dieťaťa.

Ďalšími dôležitými látkami v období pred graviditou sú esenciálne mastné kyseliny, železo, vápnik a horčík, ktoré opäť môžete čerpať z potravín alebo z doplnkov stravy.
   
Pre otehotnenie je tiež veľmi podstatný kľud. Skúste sa preto v tomto období vyhýbať nadmernému stresu - zaraďte do svojho denného programu príjemné, odpočinkové aktivity a venujte čas predovšetkým sebe. Zájdite si do prírody, čítajte, spite, počúvajte hudbu alebo sa rozprávajte s kamarátkami.

Určite sa nevzdávajte Vášho obľúbeného športu - len zvážte, či na Váš organizmus nekladie prehnané nároky. Nadmerná fyzická záťaž môže totiž otehotneniu brániť. Telo skrátka nemôže vydať energiu na počatie, keď jej má ono samo nedostatok! Naopak veľmi vhodné je cvičenie jogy, ktorá pomôže nastaviť Váš organizmus tak, aby dobre fungoval. Pri joge sa zbavíte stresu, naučíte sa počúvať svoje telo, ale tiež vďaka pozíciám, ktoré zapájajú oblasť panvového dna, podporíte správnu funkciu ženských orgánov.


Autor: Veronika Staňková


Hodnotenie Hodnotenie Hodnotenie Hodnotenie Hodnotenie

Späť Späť na zoznam článkov

Súvisiace články
Cvičenia a trendy Stres zažeňte pohybom!
Cvičenia a trendy Pohybová aktivita a jej vplyv na človeka
Cvičenia a trendy Cvičte a bude sa vám lepšie spať