Fithall magazín

Utorok 29.9.2020 meniny má Michal / Michaela

Jedlo a výživa

Pri chudnutí nezabúdajte na jód

Pri chudnutí nezabúdajte na jód



Vedeli ste, že ak sa rozhodnete chudnúť mala by vaša strava obsahovať dostatočné množstvo jódu? Jód totiž riadi všetky látkové výmeny v tele bez ohľadu na cvičenia alebo diéty. Zrýchľuje metabolizmus, pomáha spaľovať tuky a stabilizovať telesnú hmotnosť. Nadváha preto býva častým dôsledkom toho, že vám jód v tele chýba.

Nižšia váha a pevné nervy
Jód je nevyhnutný pre tvorbu hormónov štítnej žľazy, urýchľuje metabolizmus, pomáha spaľovať prebytočný tuk, zabraňuje hromadeniu cholesterolu a stabilizuje telesnú hmotnosť. Má tiež upokojujúce účinky na nervovú sústavu, zlepšuje mentálne funkcie, kvalitu vlasov, pokožky, nechtov a zubov. Zle fungujúca štítna žľaza môže spôsobiť nielen obezitu, ale aj zimnicu, zápchu, nervozitu, zníženú imunitu, únavu aj zvýšený výskyt niektorých nádorových ochorení. Jód je tiež dôležitý pre správny vývoj plodu a dieťaťa v raných obdobiach života.

 

ČITAJTE TIEŽ:

Chudnutie pri nepravidelnom pracovnom režime

Nejčastejšie chyby pri chudnutí

Ako zabrániť prejedaniu


Nesprávna kuchynská úprava môže jód zničiť
Správny prísun jódu je základom zdravého organizmu a optimálnej hmotnosti. Národy, ktorých jedálniček je bohatý na jód, patrí k tým štíhlejším. U nás mnoho Čechov morské ryby bohužiaľ pravidelne neje, preto sa v našich podmienkach jód pridáva do soli a vďaka obohacovaniu príkrmov dobytka je obsiahnutý aj v mäse a mlieku. Kuchynskou úpravou sa ale časť jódu z potravín stráca. Platí, že čím šetrnejšie pokrm upravíte, tým viac jódu v ňom zostane.

Ani veľa, ani málo
Odporúčaná denná dávka jódu pre dospelého človeka je najmenej 150 mikrogramov. Pestrá strava 5x denne bez morských produktov telu dodá len asi 70 mikrogramov. Preto je dobré, keď budete sledovať údaje na etiketách potravinových doplnkov a potravín, aby ste organizmu dodali správne množstvo jódu. Človek by ho nemal mať nedostatok ani nadbytok.

Kde ho získať
Medzi základné prírodné zdroje jódu patria ryby, morské plody a morské riasy. V rôznej miere ho nájdete v ovocí a zelenine. Tam jeho množstvo ale závisí na tom, ako bola na jód bohatá pôda a kde ovocie a zelenina rástli.


Autor: Monika Kuželová


Hodnotenie Hodnotenie Hodnotenie Hodnotenie Hodnotenie

Späť Späť na zoznam článkov

Súvisiace články
Jedlo a výživa Chcete schudnúť? Pite!
Upoutávky S cvičebným plánom ide chudnutie lepšie!
Zdravý životný štýl Chudnutie sa začína v hlave