Fithall magazín

Pondelok 17.6.2019 meniny má Adolf

Jedlo a výživa

Chudnutie pri nepravidelnom pracovnom režime

Chudnutie pri nepravidelnom pracovnom režime



Ľuďom pracujúcim vo viaczmennej prevádzke sa chudne ťažšie ako tým, ktorí majú zamestnanie s klasickou pracovnou dobou. Organizmus totiž zaťažujú prehodené biorytmy a nedostatok spánku. Úbytok váhy navyše komplikuje nepravidelné stravovanie počas dvanásťhodinových zmien. Ako si poradiť s redukciou kilogramov, keď pracujete na zmeny?

Nepravidelný pracovný režim versus chudnutie
"Pri zostavovaní stravovacích plánov je dôležité zamerať sa na vytvorenie takého jedálnička, ktorý bude čo najviac podobný vášmu bežnému stravovaniu," radí PhDr. Karolína Hlavatá, Ph.D. Počas zmeny nesmiete zabúdať predovšetkým na dostatočný prísun tekutín, bez tých sa telo nadbytočných kilogramov nezbaví. Ideálne sú ovocné alebo zelené čaje, stolové vody ochutené kvapkou citrónu, občas džús nariedený vodou. Rada: majte neustále fľašu s nápojom na očiach, nebudete tak zabúdať pravidelne dopĺňať tekutiny.

 

ČITAJTE TIEŽ:

Večera zdravo a rýchlo

Ako si správne rozvrhnúť jedlo počas dňa (noci)?

Nejčastejšie chyby pri chudnutí

 

Noste si so sebou jedlo
Pripravte si na pracovnú zmenu pokrmy - hlavné jedlo a desiatu. Nezabúdajte na ovocie a zeleninu. Strava by mala byť vyvážená. Vyhnete sa tak nekontrolovateľnému príjmu prázdnych kalórií.
 
Denné zmeny
Pri dvanásťhodinových zmenách je dôležité rozdeliť si jedlo do niekoľkých porcií počas celého dňa. Interval medzi nimi by mal byť cca dve až tri hodiny, najneskôr sa najedzte po štyroch hodinách od predchádzajúceho jedla. Medzi raňajkami, obedom a večerou je vhodné zaradiť malé desiate, ktoré sa dajú zjesť relatívne rýchlo. Žiadny zamestnávateľ by vám nemal brániť tento pravidelný stravovací režim dodržiavať.

Dodržujte sedem zásad:

1. Do hodiny po prebudení sa naraňajkujte.
2. Za dve až tri hodiny zjedzte malú desiatu - najlepšie ovocie, zeleninu alebo polotučný biely jogurt.
3. Nezabúdajte na obed.
4. Po dvoch až troch hodinách od obeda by mala opäť nasledovať ďalšia malá desiata. Nie je problém predĺžiť interval medzi hlavnými jedlami tak, že zaradíte dve malé desiate za sebou.
5. K večeru voľte ľahké pokrmy.
6. Dve hodiny po večeri môže nasledovať druhá malá večera, napr. mäkký tvaroh so zeleninou či malá porcia ovocia.
7. Medzi druhou večerou a spánkom je dobré dodržiavať rozostup minimálne dve hodiny, aby mal organizmus čas tráviť.

Nočné zmeny
Práca v noci je pre telo neprirodzená, podceňovať stravovací režim sa preto nevypláca. Najväčším omylom je celú pracovnú dobu hladovať a po príchode zo služby zjesť veľké raňajky a ísť spať. Počas noci treba jesť pravidelne. Rozpíšte si priebeh stravovania podľa toho, kedy vstávate, kedy si líhate, kedy zvyčajne raňajkujete, obedujete, večeriate apod. „Vytvoríte si tak pravidelný režim, ktorý je najlepším pomocníkom pri znižovaní nadváhy," radí nutričná terapeutka Hlavatá.

Vyhnite sa hladu
Skúste jesť každé 3 - 4 hodiny a v noci konzumujte skôr ľahšie jedlá. Do jedálnička môžete zaradiť jogurty, cestovinové alebo zeleninové šaláty. Ak máte sedavé zamestnanie, stačí počas nočnej pracovnej doby jesť malé porcie zodpovedajúce skôr desiatam. Nezabúdajte, že nikdy nesmiete hladovať. Posledný ľahší a menší pokrm by ste mali konzumovať 2 - 3 hodiny pred ranným spánkom.


Autor: Monika Kuželová


Hodnotenie Hodnotenie Hodnotenie Hodnotenie Hodnotenie

Späť Späť na zoznam článkov

Súvisiace články
Upoutávky Princípy zdravého stravovania
Jedlo a výživa Urobte si čas na jedlo
Jedlo a výživa Jedlo ako droga