Fithall magazín

Pondelok 21.10.2019 meniny má Uršuľa

Zdravý životný štýl

Najčastejšie chyby pri chudnutí

Najčastejšie chyby pri chudnutí



Snažíte sa chudnúť, ale stále sa Vám to nedarí? Prečítajte si o najčastejších chybách, ktoré ľudia pri snahe o zoštíhlenie robia. A nie je ich málo!

Ak medzi najčastejšími chybami, ktoré robia ľudia pri chudnutí, nájdete niektorú, ktorú robíte Vy sami, snažte sa ju napraviť. Dosť často býva problém s chudnutím spôsobený kombináciou viacerých z nich.

1. Prehnané očakávania a nerealistické ciele
Chybou číslo jedna je kladenie si nedosiahnuteľných cieľov. Človek, ktorý očakáva, že bude chudnúť rýchlo, môže byť preto sklamaný, že sa výsledky nedostavujú podľa predstáv. Také frustrujúce myšlienky potom o to viac zvádzajú k rezignácii. Rešpektujte Vašu individualitu a pri chudnutí sa neporovnávajte s druhými. Každý sa skrátka zbavuje tukových zásob vlastným tempom - chudnutie nie sú preteky.


ČÍTAJTE TIEŽ:

Môže za našu hmotnosť genetika?

Veľká jarná detoxikácia

Malé triky počas stolovania

 

2. Jedna lastovička jar nerobí
Aj keď ste porušili diétny režim, neznamená to, že budete ďalej jesť vysokokalorické potraviny! Jedno tučné jedlo Vás hrubými neurobí, naopak ani jedno zdravé Vám ku zoštíhleniu príliš nepomôže. Pokiaľ občas redukčný režim porušíte, uvedomte si, čo Vás k tomu viedlo, ale rozhodne nehádžte flintu do žita. Človek nie je stroj, a preto aj pri plánovaní chudnutia počítajte dopredu s tým, že sa občas nejaká chybička vlúdi. Tieto diétne prešľapy potom najlepšie napravíte cvičením.

3. Jete málo
Myslíte si, že keď budete jesť menej, tak schudnete rýchlejšie? Opak je pravdou. Tým, že jete málo, nútite Váš metabolizmus k spomaleniu. Ľudské telo všeobecne sa tuku zbavovať nechce a tým, že budete hladovať, mu dáte akurát zámienku k tomu, aby si tukové rezervy schovávalo o to úzkostlivejšie. Metabolizmus funguje podobne ako kotol - keď budete prikladať veľa, oheň zadusíte, keď budete prikladať málo, tiež horieť nebude. Kľúčom je jedenie dostatočného množstva jedla v malých porciách a pravidelných intervaloch.

4. Jete veľa
V poslednej dobe sa veľa hovorí o nevhodnosti hladovania pri redukcii hmotnosti. Ľudia potom majú tendenciu jesť častejšie, ale môžu si vyberať nesprávne potraviny. Je možné, že ste nahradili biele pečivo tmavým, začali ste používať hnedý cukor a denne raňajkujete müsli a večeriate kuskus, ale kilogramy stále nemiznú. Vtip je v tom, že aj tieto zdravšie varianty potravín obsahujú podobné množstvo energie, ako tie menej zdravé, preto keď nezmenšíte veľkosť svojich porcií, ručička na váhe sa stále hýbať nebude.

5. Málo bielkovín

Najdôležitejšie živinou, ktorá Vám pomôže chudnúť, sú bielkoviny. Často ženy, ktoré sa snažia redukovať hmotnosť, majú jedálniček plný zeleniny, ovocia a celozrnného pečiva, ale práve na proteíny zabúdajú. Myslite na príjem bielkovín v každom Vašom jedle. Jedzte dostatok chudého mäsa, nízkotučných mliečnych výrobkov, vajec a strukovín a uvidíte, že chudnutie pôjde zase o niečo ľahšie.

6. Nedostatočný pitný režim

Počas chudnutia zvýšte príjem tekutín. Nielen, že podporíte detoxikáciu Vášho tela a činnosť obličiek, ale tiež mnohokrát vodou môžete zahnať hlad. Nie nadarmo sa hovorí, že hlad je prezlečený smäd. Ak máte s pitným režimom problémy, nastavte si upozornenia vo Vašom mobile a každú hodinu vypite aspoň malý pohár obyčajnej vody. Pri chuti na sladké môžete tiež siahnuť po ochutenej minerálnej vode, alebo zriedenom džúse, ale s ich konzumáciou to rozhodne nepreháňajte.

7. Light potraviny
Ani pri odtučňovaní vášho tela určite nesiahajte po odtučnených potravinách. Riaďte sa sedliackym rozumom a kupujte výrobky s prirodzeným obsahom tuku. Najväčší problém je s jogurtmi - tam býva tuk nahradzovaný cukrami, takže si v konečnom dôsledku rovnako nepomôžete. Dávajte tiež pozor na potraviny so zníženým obsahom cukru - sladká chuť do nich býva dodávaná pomocou umelých sladidiel, ktorých negatívny vplyv na zdravie síce nebol potvrdený, ale ani vyvrátený.

8. Diétne vs. zdravé potraviny

Mnohé potraviny, ktoré sa do povedomia dostali ako zdravé, rozhodne nemusia byť diétne! Ani bio kvalita potravín nemá na ich energetickú hodnotu vplyv. Také zapekané müsli, müsli tyčinky, orechové tyčinky, sezamové placky, kuskus, vysokopercentná čokoláda či výrobky z celozrnnej múky síce zdravé sú, ale nie sú práve vhodné pri redukcii hmotnosti, pretože aj napriek ich pozitívnemu vplyvu na zdravie je ich energetická hodnota vysoká.

9. Zobania
Zobanie má dokonca svoj odborný anglický názov - nibbling. To, že si sem tam niečo zobnete, si ani nemusíte uvedomovať. V tom potom spočíva to nebezpečenstvo, pretože aj napriek všetkej snahe nemusíte chudnúť. Odstráňte z dosahu všetky misky s orieškami, sušeným ovocím a zemiakovými lupienkami a nenechávajte na očiach ani nedojedené jedlo. Skúste sa na zobanie medzi jednotlivými jedlami zamerať a odnaučiť sa tento zlozvyk, kvôli ktorému zbytočne zvyšujete svoj energetický príjem aj hmotnosť.

10. Dojedania po deťoch

Malé deti často svoju porciu nedojedia a to je dobre - rešpektujú totiž, na rozdiel od dospelých, svoje potreby (samozrejme sú deti, ktoré jedia veľmi málo a je nutné ich v jedle povzbudzovať). Po svojom dieťati jedlo rozhodne nedojedajte, aj keď je Vám možno ľúto ho vyhodiť. Radšej ľutujte vyhodené potraviny, než aby ste ľutovali sami seba pri pohľade na ručičku váhy. Aj občasné olízania lyžičky môže kalorický príjem značne navýšiť.

11. Dojedanie porcií
V detstve ste možno často počuli, že sa nepohnete od stola, kým nebude prázdny tanier. Tieto zažité zvyky sa veľmi ťažko odnaučujú, ale ide to. Uvedomte si, že ste dospelá, nezávislá osobnosť, ktorá sa riadi len vlastným rozumom a rešpektujte pocity Vášho tela. Ako v predchádzajúcom bode platí, že je lepšie ľutovať nedojedené či vyhodené jedlo, než ľutovať sama seba kvôli nadbytočným tukovým zásobám. Radšej si nabudúce vypýtajte menšiu porciu.

12. Rýchlosť

To, že sa nestíhate najesť, máte veľa práce a pri jedle sa ponáhľate, je veľká chyba. Vášmu telu je totiž úplne jedno, že musíte byť za štvrť hodiny na porade alebo niekde inde. Keď jete rýchlo a v zhone, do mozgu sa nestihne včas dostať signál o nasýtení, preto toho možno mnohokrát zjete oveľa viac, než je nutné. Prehĺtanie veľkých, nerozkúsaných súst navyše môže dráždiť žalúdok a byť príčinou tráviacich ťažkostí a nadúvania. Skúste jedenie maximálne spomaliť, každé sústo poriadne rozhryzte a jedlo zapíjajte vodou.

13. Nesústredenosť
Ak jete pred monitorom počítača, pred televíziou alebo nad novinami, nevenujete dostatočnú pozornosť jedlu. Váš mozog sa na jedenie nesústredí a potom môžete mať pocit, že ste nejedli vlastne skoro nič. Konzumácia potravín pred televíziou alebo počítačom je veľmi častý zlozvyk, ktorý môže prispieť k pohode. V momente, kedy chcete chudnúť, si takúto formu odpočinku zakážte. Ak u televízie bez jedla nevydržíte, nakrájajte si do misky zeleninu.

14. Nedostatok alebo nadbytok cvičenia
Bez cvičenia chudnutie síce ide, ale o to lepšie potom naskakujú kilogramy späť. Keď chudnete a cvičíte málo alebo vôbec, strácate svalovú hmotu a klesá Vám tak bazálny metabolizmus. Pokiaľ naopak cvičíte príliš, organizmus je vystresovaný a nebude chcieť tukové bunky uvoľňovať tiež. Nájdite optimálny pomer záťaže a odpočinku, nechajte si dosť času na regeneráciu a pri cvičení nezabúdajte na dostatočný prísun živín.

 

Autor: Veronika Staňková


Hodnotenie Hodnotenie Hodnotenie Hodnotenie Hodnotenie

Späť Späť na zoznam článkov

Súvisiace články
Zdravý životný štýl Nechudnete? Na vine môžu byť hormóny!
Zdravý životný štýl Očistná kúra, áno či nie?
Jedlo a výživa Princípy zdravého stravovania