Fithall magazín

Piatok 21.2.2020 meniny má Eleonóra

Jedlo a výživa

Zázračná proteínová diéta - zabijak kíl

Zázračná proteínová diéta - zabijak kíl



Atkinsonova diéta, zónová diéta, "no grain" diéta, "low carb" diéta, paleolitická diéta a mnohé ďalšie stravovacie štýly sa radia do tzv. proteínových diét. Všetky tieto systémy stravovania majú spoločného jedného menovateľa, a tým sú práve bielkoviny (proteíny). Výhoda takýchto diét je ich relatívna účinnosť. Proteíny sú extrémne dôležité pre stavbu tela a zachovanie svalovej hmoty počas chudnutia, ale na druhú stranu môže ich nadmerný príjem ohroziť Vaše zdravie. Bielkoviny nevie ľudské telo uchovávať do zásoby a na ich spracovanie spotrebuje veľa energie, preto sú pri chudnutí, ale aj pri budovaní svalstva tak populárne. Proteíny bývajú často spojené s tukmi, takže pri nesprávnom výbere potravín môžete naopak priberať.

 

Ďalším spoločným prvkom proteínových diét je odporúčanie striktne obmedziť príjem sacharidov, a to ako jednoduchých (ovocie, sušienky, sladené nápoje), tak zložitých (pekárenské výrobky, ryža, zemiaky, pečivo). Vysoký podiel bielkovín v jedálničku zabezpečuje stabilnú hladinu krvného cukru, ale aj pocit sýtosti. Zistilo sa totiž, že časť aminokyselín, z ktorých sú bielkoviny zložené, má schopnosť premeniť sa na glukózu, ktorá zvyšuje hladinu krvného cukru aj bez jedenia sacharidov, a tým pádom klesá pocit hladu.

 

ČÍTAJTE TIEŽ:

Vláknina - načo nám je dobrá

Proteíny - všetko čo o nich potrebujete vedieť

Tuky a ich význam pre ľudský organizmus

 

Rizikom vysokoproteínových diét môže byť prekyslenie organizmu, ale aj nadmerné zaťaženie obličiek, a preto nie je vhodné prijímať viac, ako 1,5 - 2 gramy bielkovín na 1 kg telesnej hmotnosti. Nevýhodou proteínových diét môže byť aj to, že sú postavené na zvýšenej konzumácii mäsa. Mäsové výrobky obsahujú často veľké množstvo nasýtených tukov, ktoré môžu upchávať tepny, ale tiež obsahujú puríny, čo sú látky, ktoré sú zodpovedné za vznik dny. Vysokoproteínové diéty určite tiež nie sú výhrou pre vegetariánov a milovníkov cestovín, pečiva a sladkých jedál.

 

Všeobecne platí, že pri chudnutí, ale tiež pre udržanie stálej hmotnosti alebo budovanie svalstva, sú bielkoviny neoceniteľné. Je vhodné zaraďovať do jedálnička ich netučné varianty, ako je chudé hydinové mäso, netučné bravčové a hovädzie mäso (bravčová panenka, hovädzia sviečková), vaječné bielka, nízkotučné mliečne výrobky (cottage, tvaroh) alebo strukoviny. Sacharidy zaraďte skôr do prvej polovice dňa a rozhodne nezabúdajte na pravidelné cvičenie, pretože bez pohybu nebude fungovať ani tá najgeniálnejší diéta. Ak Vám robí ťažkosti dostať do svojho jedálnička dostatok bielkovín, skúste siahnuť po niektorom z proteínových nápojov, ktoré sú bežne dostupné vo väčších supermarketoch, drogériách, fitness centrách, ale aj na internete.


Hodnotenie Hodnotenie Hodnotenie Hodnotenie Hodnotenie

Späť Späť na zoznam článkov

Súvisiace články
Jedlo a výživa Sacharidy - palivo a zdroj energie pre vaše telo
Jedlo a výživa Tuky a ich význam pre ľudský organizmus
Zdravý životný štýl Čo s dotieravou celulitídou