Fithall magazín

Piatok 21.2.2020 meniny má Eleonóra

Jedlo a výživa

Vláknina - načo nám je dobrá

Vláknina - načo nám je dobrá



Okrem vyváženého príjmu cukrov, tukov, bielkovín, vitamínov, minerálov a tekutín by mal Váš jedálniček obsahovať aj dostatok vlákniny. Vláknina je pre zdravie človeka nevyhnutná. To dokazuje bohužiaľ tiež štatistika, ktorá radí Českú republiku na prvé miesto vo výskyte rakoviny hrubého čreva, ktorá má priamu súvislosť s nedostatkom vlákniny v strave.
   
Vláknina je nestráviteľná časť rastlín a funguje ako mechanický čistič čriev. Má schopnosť viazať na seba cholesterol, preto je tiež dobrou prevenciou nielen rakoviny, ale aj cievno-srdcových ochorení.

 

ČÍTAJTE TIEŽ:

Proteíny - všetko čo o nich potřebujete vedieť

Tuky a ich význam pre ľudský organizmus

Sacharidy - palivo a zdroj energie pre vaše telo

 
Vláknina zohráva veľmi významnú úlohu aj pri znižovaní hmotnosti. Vďaka tomu, že je nestráviteľná, ľudský organizmus z nej nedokáže získavať energiu (kalórie). Na druhej strane dokáže pomocou vody veľmi zväčšiť svoj objem, a tým Vám zabezpečí pocit sýtosti. Vláknina tiež znižuje glykemický index potravy, preto nesmie chýbať ani v jedálničku diabetikov.

Tým, ako vláknina prechádza tráviacim ústrojenstvom, zlepšuje a zrýchľuje jeho funkciu, pomáha v trávení a zamedzuje zápche.

Podľa súčasných odporúčaní by ste mali prijať asi 30 gramov vlákniny denne. Aj tu platí, že nič sa nemá preháňať - pri nadmernej konzumácii vlákniny potom môže dochádzať k plynatosti a hrozí riziko zníženia vstrebávanie niektorých dôležitých minerálov zo stravy.

Vláknina sa delí na rozpustnú a nerozpustnú. Často v jednej potravine nájdete oba druhy. Tá rozpustná je obsiahnutá napríklad v strukovinách (18g/100g), ľane (38g/100g), jablkách, banánoch, brokolici, mrkve, koreňovej zelenine, zemiakoch a semenách psyllia. Nerozpustnú vlákninu nájdete v otrubách (45g/100g), orechoch a semenách, zelených fazuli (3g/100g), karfiole, v cukete, zeleri či v paradajkách.

Myslite na to, že takmer každé jedlo, ktoré jete, by malo obsahovať vlákninu. Ak Vás trápi zápcha alebo potrebujete chudnúť, okrem jedenia ovocia, zeleniny, celozrnných výrobkov a strukovín si môžete prisypať vlákninu do jogurtu - kúpte si sáčok s otrubami v predajni zdravej výživy alebo supermarkete. Vlákninu k priamemu užívaniu tiež kúpite v každej lekárni.

Pre správne fungovanie tráviaceho systému sú potrebné tri zložky - vláknina, pohyb a tekutiny. Pred samotným cvičením ale jedlá, ktoré obsahujú veľké množstvo vlákniny, obmedzte, aby Vás zbytočne nenadúvali.

 

Autor: Veronika Staňková


Hodnotenie Hodnotenie Hodnotenie Hodnotenie Hodnotenie

Späť Späť na zoznam článkov

Súvisiace články
Upoutávky Princípy zdravého stravovania
Jedlo a výživa Výživové doplnky? Áno, ale ...
Výživa Bez zeleniny a ovocia to určite nepôjde