Fithall magazín

Pondelok 17.6.2019 meniny má Adolf

Jedlo a výživa

Ako zabrániť prejedaniu

Ako zabrániť prejedaniu



Možno to bude znieť zvláštne, ale pocit prejedenia sa je normálny. Každému sa niekedy stane, že zje príliš veľkú porciu, alebo mu jedlo nesadne a potom tlačí v žalúdku. Neexistuje žiadna presná definícia toho, čo prejedenie je a čo nie - je to totiž veľmi individuálne. Ľudský organizmus je prispôsobený na to, aby sa dokázal vyrovnať ako s občasným hladovaním, tak s občasným prejedením sa. Problém však nastáva v tú chvíľu, kedy prejedanie sa prekročí istú hranicu a človek prestáva mať nad svojím jedením kontrolu. Ak sa stravovacie návyky vymknú kontrole a prejedanie sa začne mať vplyv na náladu a bežné fungovanie a naopak, je vhodné navštíviť psychológa, pretože takéto konanie máva s psychikou úzku súvislosť.

Bežnému prejedení sa, ktoré nie je spôsobené závažnými psychologickými problémami, ale skôr nepravidelným stravovaním a nevhodne zloženým jedálničkom, sa dá úspešne vyhnúť vďaka dodržiavanie niekoľkých pravidiel.

 

ČÍTAJTE TIEŽ:

Proteíny - všetko čo o nich potrebujete vedieť

Tuky a ich význam pre ľudský organizmus

Sacharidy - palivo a zdroj energie pre vaše telo


Pravidlom číslo jedna je pravidelnosť v jedle. Deň začnite raňajkami a jedzte každé tri hodiny, bez ohľadu na to, či práve máte čas a hlad alebo nie. Vášmu telu je celkom jedno, že sa nestíhate najesť, ono svoju energiu potrebuje - Vám potom naopak jedno nebude, keď kvôli vynechávaniu jedál bude ukladať tukové zásoby na horšie časy. Hlad je pocit, za ktorý je zodpovedný Váš mozog. Ak ho počas dňa zamestnávate a na jedlo nemyslíte, potom je veľmi pravdepodobné, že sa po návrate domov vo večerných hodinách ozve o to intenzívnejšie a tým vzrastie šanca, že sa prejete.

Pred každým jedlom sa napite obyčajnej neochutenej vody alebo teplého čaju. Ak počas dňa pijete džúsy alebo limonády, rozkolíše sa Vám hladina krvného cukru a telo potom vyžaduje jeho zvýšený prísun. Pitím pred každým jedlom, aj počas jedla, aj žalúdok čiastočne naplníte a po zjedení Vašej porcie príde pocit sýtosti skôr.

Rýchlosť jedenia má s pocitom prejedenia sa tiež súvislosť. Čím budete jesť pomalšie, tým je menšia pravdepodobnosť, že to s jedlom preženiete. Snažte sa vychutnať si každé sústo a poriadne prežúvať, nové sústo si chystajte na vidličku až po prehltnutí predchádzajúceho a v priebehu jedenia občas odložte príbor a napite sa. Ak Vám rýchle jedenie robí problémy, trénujte. Pred začiatkom jedla sa pozrite na hodinky a vopred si naplánujte, ako dlho Vám bude jedenie trvať. Ak po dvoch minútach zistíte, že je polovica porcie preč, je to jasným signálom pre spomalenie.

Keď sa občas stane, že sa počas dňa nestihnete najesť a večer sa dostaví záchvat vlčieho hladu, majte v chladničke pripravenú zeleninu, ako sú cherry paradajky alebo uhorka. Vhodným núdzovým riešením sú tiež sterilizované uhorky, repa alebo kapusta, ktoré Vám vydržia doma dlho, obsahujú veľa vlákniny a vitamínov, ale minimum kalórií.

V situáciách, kedy sa prejedeniu takmer nie je možné vyhnúť (oslavy, grilovanie, rauty), si jedlo skúste užiť bez výčitiek svedomia, ďalší deň vypite veľa vody, ale predovšetkým žiadne ďalšie jedlo nevynechávajte. Pri oslavách tiež myslite na to, že množstvom vypitého alkoholu padajú zábrany a človek toho zje zvyčajne omnoho viac než normálne.

Keď sa občas prejete, nie je to žiadna katastrofa. Neprepadajte panike, obujte tenisky a choďte prebytočné kalórie vyšportovať. Tým prospejete nielen svojmu telu, ale aj duši.


Hodnotenie Hodnotenie Hodnotenie Hodnotenie Hodnotenie

Späť Späť na zoznam článkov

Súvisiace články
Zdravý životný štýl Očistná kúra, áno či nie?
Jedlo a výživa Pečivo a diéta, ide to vôbec dokopy?
Jedlo a výživa Schudnete s ovocím?