Fithall magazín

Sobota 23.3.2019 meniny má Adrián

Výživa

Cestoviny pri chudnutí - áno alebo nie?

Cestoviny pri chudnutí - áno alebo nie?



Či sú cestoviny vhodné pri redukcii hmotnosti, alebo naopak budú vašu snahu mariť, nemožno jednoznačne povedať. Všetko záleží na ich zložení, množstve, dobe konzumácie, druhu pohybovej aktivity, ktorú robíte, ale tiež na celkovom koncepte chudnutia.

 

ČÍTAJTE TIEŽ:

Hladné potraviny - viete, ktoré to sú?

Nemajte hlad. Potraviny, ktoré vás zasýtia.

Tipy na zdravé a diétne obedy

 

Ako už samotné pomenovanie tejto potraviny napovedá, cestoviny sú z cesta, a to je väčšinou zase z múky. Múka s chudnutím príliš dokopy nejde, ale keď si ich predsa len občas chcete dopriať, vyberajte si radšej tie celozrnné, pokiaľ možno zo špaldovej alebo ražnej múky. Celozrnné cestoviny majú vyšší obsah vlákniny a nižší glykemický index, takže vás lepšie zasýtia a nerozhojdajú hladinu cukru v krvi. Pšeničná celozrnná múka tiež nie je žiadna katastrofa, ale jej negatívom je prítomnosť lepku, ktorý mnohí ľudia zle tolerujú (veľakrát bez toho, aby o tom vedeli).

Cestoviny z celozrnnej múky majú inú chuť, než tie klasické, a tiež bývajú drahšie, ale verte tomu, že sa drobné ústupky v prospech zdravia aj nižšej hmotnosti oplatia.

U príloh ako sú cestoviny, šetrite na množstve. V 100 gramoch nájdete okolo 350 kcal, a to nie je práve málo. Keď k nim navyše pridáte mäso, zeleninu, syr a nejakú omáčku, premeníte svoj obed v energetickú nálož.

Cestoviny sú sacharidy a podľa toho by sme s nimi mali zaobchádzať. To znamená vidieť v nich zdroj energie, ale aj zdroj nadbytočných kilogramov pri ich nadmernej konzumácii. Cestoviny určite nie sú príliš vhodným chodom k večeri, kedy sa kalórie zo sacharidov už nemajú šancu spáliť. Dajte si ich na obed, ale večer voľte jedlá s nízkym podielom cukrov a naopak vyšším podielom bielkovín a vlákniny.

Pri šikovnom zaobchádzaní s cestovinami sa ich vzdávať nemusíte. Snažte sa ich nejesť denne, skôr si na nich pochutnajte za odmenu, napríklad po športovaní. Po fyzickej aktivite potrebujete sacharidy doplniť, takže v tomto čase nepredstavujú žiadny problém.

Niektoré súčasné populárne redukčné a výživové systémy, ako je paleo stravovanie alebo diéty s extrémne nízkym zastúpením cukrov, cestoviny rovno zavrhujú, a to jednak kvôli už spomínaným sacharidom, ale tiež kvôli lepku. Lepok vytvorí, laicky povedané, na stene tenkého čreva poťah, ktorý nedovoľuje vstrebávať ostatné živiny. Na lepok a obilniny celkovo nie je ľudský organizmus z hľadiska evolúcie zvyknutý, preto vylúčenie proteínu lepku z jedálnička môže prospieť nielen celiakom.

Ešte pred niekoľkými rokmi boli cestoviny takmer symbolom zdravého životného štýlu. Pravdou ale je, že svojím zložením sa skôr môžu porovnávať s pečivom, než s čímkoľvek iným. Tie celozrnné málokomu chutia a tie obyčajné, pšeničné, nie sú pre znižovanie hmotnosti práve ideálne. Zo svojho jedálnička ich nemusíte vyraďovať, ale dodržujte "cestovinové pravidlá" - to znamená jedzte ich k obedu alebo po cvičení, skôr voľte celozrnné ražné alebo špaldové a s ich množstvom to tiež nepreháňajte.

Ďalšou "zdravou" prílohou je kuskus. Vďaka jednoduchosti prípravy sa stal hitom, ale vo svojej podstate je tiež cestovinou - je vyrobený zo semoliny, čo je tvrdá pšenica. Z nutričného hľadiska je kvalitnejší, ale obsah lepku je v ňom vysoký.

Pokiaľ k obedu pripravíte cestoviny, doplňte ich mäsom a zeleninou, aby ste znížili ich glykemický index aj celkovú kalorickú hodnotu jedla. Tiež určite vynechajte smotanové, syrové a múkou zahustené omáčky!   


Autor: Veronika Staňková


Hodnotenie Hodnotenie Hodnotenie Hodnotenie Hodnotenie

Späť Späť na zoznam článkov

Súvisiace články
Jedlo a výživa Urobte si čas na jedlo
Jedlo a výživa Čo jesť pred a po cvičení
Jedlo a výživa Ako si správne rozvrhnúť jedlo počas dňa (noci)?