Fithall magazín

Utorok 17.9.2019 meniny má Olympia

Výživa

Vegetariánstvo ako módny výstrelok?

Vegetariánstvo ako módny výstrelok?



Podľa prieskumov sa v SR prikláňa k vegetariánstvu každý päťdesiaty človek a každý šiesty sa vyhýba mäsu. Je vegetariánstvo prospešné pre naše zdravie? Áno, ale aj tento zdravý stravovací systém má svoje ALE.

Medzi vegetariánov sa radia väčšinou ľudia, ktorí sa o svoju stravu zaujímajú a dbajú na optimálny prísun všetkých živín. Existujú ale jedinci, čo berú vegetariánstvo za akúsi módnu vlnu. Mäso nahradia sladkými jedlami, vyprážanými syrmi a hranolkami a vyhlasujú sa za "vegetariánov". Lenže s takýmto prístupom princíp vegetariánstva stráca zmysel.

 

ČÍTAJTE TIEŽ:

Alternatívne prístupy ku stravovaniu - Paleo diéta

Alternatívne prístupy ku stravovaniu - diéta podľa krvných skupín

Clean eating - jedzte čisto!


K vegetariánstvu pristupujte zodpovedne
Preto než začnete vypúšťať zo svojho jedálnička mäso či iné živočíšne výrobky, rozmyslite si prečo to robíte, a či sa nenechávate len niekým ovplyvniť. Tiež si ale uvedomte, že si svoj jedálniček budete musieť viac ustrážiť a venovať výberu jedál väčšiu pozornosť. Teda ak nechcete trpieť deficitom látok, ktoré sú pre organizmus dôležité.

Aké sú varianty:
1. Semivegetariánstvo - jedná sa o akési polovegetariánstvo, mäso nie je z jedálnička vylúčené úplne. Ale je konzumované veľmi málo alebo príležitostne. Najčastejšie sa uprednostňujú ryby.

2. Laktovegetariánstvo - z jedálnička je vylúčené všetko mäso, ale zo živočíšnych výrobkov sú konzumované mliečne výrobky a mlieko.

3. Laktoovovegetariánstvo
- z jedálnička je vylúčené všetko mäso, ale zo živočíšnych výrobkov sú konzumované mliečne výrobky, mlieko a tiež vajcia.

4. Vegánstvo - striktná konzumácia len rastlinných produktov (strava bez mäsa, bez mliečnych výrobkov, vajec, ale i medu).

5. Vitariánstvo - je konzumovaná iba surová rastlinná strava.

6. Fruktariánstvo - konzumácia iba surového ovocia a orechov.

Aké výhody vegetariánstvo prináša:
- Vysoký príjem vlákniny, vitamínov a minerálnych látok.


- Nižší príjem cholesterolu a nasýtených mastných kyselín.


- Vyšší príjem omega -6 mastných kyselín.


- Jednoduchšie udržanie hmotnosti.


- Podľa štúdií je celková úmrtnosť u vegetariánov nižšia.


- Nižšie riziko vzniku kardiovaskulárnych ochorení a nádorových ochorení - najmä rakoviny hrubého čreva, práve vďaka zvýšenému príjmu vlákniny.


- Celkový zdravotný stav je u vegetariánov na lepšej úrovni.

O čo vás vegetariánstvo ochudobňuje:
- Živočíšne bielkoviny - rastlinné bielkoviny nie sú plnohodnotné, chýbajú im esenciálne aminokyseliny.


- Železo, ktoré je v mäse obsiahnuté má oveľa lepšiu využiteľnosť ako železo z rastlinných zdrojov.


- Vitamín B12 - ten je obsiahnutý výhradne v živočíšnych produktoch, jeho nedostatok je nebezpečný pre tehotné a dojčiace matky.


- Vápnik - môže chýbať v strave vylučujúcej mliečne výrobky a tiež tam, kde je veľká konzumácia zeleniny s vysokým obsahom šťaveľanov (špenát), ktoré znižujú vstrebateľnosť vápnika.


- Zinok - môžu chýbať aj iné minerálne látky či stopové prvky, pretože vysoký príjem vlákniny znemožňuje ich využiteľnosť.


- Vitamín D a jód, ak sú zo stravy vylúčené ryby.


- Vitamín A - nachádza sa iba v živočíšnych produktoch (nepliesť si s provitamínom beta karoténom, ktorý sa nachádza najmä vo farebnej zelenine).

Deti a vegetariánstvo
Najviac ohrozené vegetariánskou výživou môžu byť dojčatá a adolescenti, pretože v tomto období najrýchlejšie rastú. Ak je žena - vegetariánka tehotná, môže svojou výživou ohroziť aj plod. Deti z vegetariánskych rodín rastú pomalšie v dojčenskom veku a veku batoliat. Obmedzenie živočíšnych bielkovín nemusí byť dôvodom k postihnutiu dieťaťa, ale celkom iste je potrebné sledovať zdravotný stav a rast detí.

Tip

Overte si množstvo svalovej hmoty vo svojom tele na diagnostickom prístroji InBody a overte si tak, či je váš jedálniček správne zložený na základe potrieb vášho tela.


Autor: Monika Kuželová


Hodnotenie Hodnotenie Hodnotenie Hodnotenie Hodnotenie

Späť Späť na zoznam článkov

Súvisiace články
Jedlo a výživa Urobte si čas na jedlo
Jedlo a výživa Čo jesť pred a po cvičení
Jedlo a výživa Ako si správne rozvrhnúť jedlo počas dňa (noci)?