Fithall magazín

Utorok 17.9.2019 meniny má Olympia

Výživa

Bez zeleniny a ovocia to určite nepôjde

Bez zeleniny a ovocia to určite nepôjde



Zdravý dospelý človek by mal každý deň zjesť aspoň päť porcií ovocia a zeleniny. Jednou porciou sa pritom rozumie obsah jedného čajovej šálky s objemom 80 až 100 gramov, menšie jablko či pomaranč, alebo jedna mrkva. Prečo je hlavne zelenina tak dôležitá? Vedci preukázali, že vďaka zelenine, respektíve vláknine, vitamínom a ďalším látkam v nej obsiahnutým, klesá riziko úmrtia na srdcové choroby.

Prečo však nestačí jesť len ovocie, alebo len zeleninu?
Ovocie sa líši od zeleniny vyšším obsahom jednoduchých cukrov (fruktózy). Je teda sladšie a obsahuje aj väčší podiel rozpustnej vlákniny, ktorú telo dokáže rozštiepiť na energiu. Ovocie má teda vo väčšine prípadov energeticky vyššiu hodnotu. Ovocná diéta tak paradoxne môže viesť k pribratiu miesto očakávaného schudnutia.

 

ČÍTAJTE TIEŽ:

Buďte zásadoví a schudnete!

7 omylov v dietoógii

Principy zdravého stravovania

 

Keď budete naopak jesť dostatok zeleniny, schudnete oveľa ľahšie, pretože vás nebude trápiť hlad. Pritom netreba konzumovať len čerstvú zeleninu, aj keď tá má samozrejme najviac vitamínov. Dobrú službu urobí aj zelenina varená. Nakúpte si preto do mrazničky dostatočné zásoby zeleninových zmesí. Zeleninu je dobré vždy jesť s nejakou bielkovinou (chudé mäso alebo syr) alebo s rastlinným tukom. Tým sa ešte zlepší jej schopnosť zasýtiť. Navyše sa z nej do tela lepšie vstrebú vitamíny, ktoré sú rozpustné v tukoch.

Ovocie je bohaté na rozpustnú vlákninu, ktorá na seba dokáže naviazať vodu z organizmu a viaže aj žlčové kyseliny a tým odvádza cholesterol z tela. Zelenina je pre zmenu bohatšia na nerozpustnú vlákninu. Tá zabraňuje zápche a vzniku nádorov najmä hrubého čreva. Veľkou výhodou zeleniny je, že má priaznivý glykemický index. Ten uvádza, na ako dlho asi daná potravina zasýti. To je dôležité pre redukčné diéty, ale aj pre jednoduché udržanie váhy.

Ako sa naučiť jesť dostatok zeleniny?

- Vytvorte si správne návyky. Vezmite si zeleninu so sebou do práce, ráno si nakúpte zásobu na celý deň alebo radšej hneď na niekoľko dní dopredu.

- Pripravte si zeleninu do misky a odhryznite si z nej v ľubovoľnom množstve počas dňa, napríklad cez prestávky pri práci na počítači. Ideálny je na napríklad listový alebo ľadový šalát, ale aj uhorky, kaleráb či paradajky.

- Netrápte sa tým, že budete kupovať a nútiť sa jesť také druhy zeleniny, ktoré sa vám vždy protivili. Vyberajte len tie, ktoré sú pre vás prijateľné.

- Zeleninový pokrm si nejako vylepšite. Napríklad kvalitným olivovým olejom, to je najjednoduchšie. S ním chutí o poznanie lepšie aj tá najlacnejšia čínska kapusta. Na dochutenie vyskúšajte aj jogurt.


Hodnotenie Hodnotenie Hodnotenie Hodnotenie Hodnotenie

Späť Späť na zoznam článkov