Fithall magazín

Pondelok 21.10.2019 meniny má Uršuľa

Výživa

Prečo jesť/nejesť mäso

Prečo jesť/nejesť mäso



Hoci sa vegetariánstvo a vegánstvo teší relatívne veľkej obľube, mäsožravcov je medzi ľuďmi stále drvivá väčšina. Ľudia odmietajú jesť mäso z rôznych dôvodov - kvôli etike, zdraviu, chuti, móde či ako experiment.

 

ČÍTAJTE TIEŽ:

Prečo jesť/ nejesť pečivo

12 dôvodov prečo jesť tekvicové semienka

Nie je ryža ako ryža

 

Rozhodnutie zriecť sa mäsa by malo byť vykompenzované hlbokými znalosťami o výžive a o možnostiach substitúcie chýbajúcich živín vo vegetariánskom jedálničku. Takéto vedomosti má však žiaľ málokto.

Potreba aj prirodzenosť jedenia mäsa vychádza z evolúcie, ale aj zo stavby nášho tráviaceho traktu. Keby mal byť človek vyložene bylinožravec, musel by mať oveľa dlhšie črevá, ale aj iné tráviace enzýmy. Pravdepodobne by tiež užil štyri žalúdky, ako majú prežúvavce. Výhradne mäsožravé druhy majú k tráveniu mäsa tiež inak prispôsobený organizmus, ale vyznačujú sa tiež silnými a ostrými zubami, ktorými mäso dokážu rozhrýzť. Človek sa nachádza niekde medzi týmito extrémami.

Mäso obsahuje plnohodnotné proteíny, ktoré nikde v rastlinnej ríši nenájdeme. Vďaka tomu, že je mäso pre naše telo prirodzeným zdrojom bielkovín, sú tieto základné stavebné látky veľmi dobre využité a spracované. Na mäso, na rozdiel od jeho náhrad (sója, obilné proteíny, vajcia, mliečne výrobky), neexistuje alergia, čo je tiež dobrým signálom pre jeho zaraďovanie do jedálnička.

Pri mäse je veľmi dôležitá jeho kvalita, pôvod, ale aj technológia spracovania. Z hľadiska nízkej energetickej hodnoty sa odporúča predovšetkým mäso hydinové, králičie, hovädzia sviečková či bravčová panenka a ryby. Ide o to, aby pokrm neobsahoval viditeľný tuk, ktorý je v prípade mäsa nasýtený, a teda pre zdravie nie príliš vhodný. Naopak ryby je vhodné jesť tučnejšie, pretože ich tuk nie je nasýtený, a je preto pre človeka prospešný.

Pôvodcom vysokého cholesterolu a rakoviny hrubého čreva, v ktorej sa Slovenská republika stále drží na popredných priečkach, nie je chudé mäso, ale spracované mäsové výrobky. Je preto nevyhnutné absolútne sa vyhýbať párkom, trvanlivým salámam (Poličan, uherák, vysočina, paprikáš, lovecký salám apod.), paštétam, zabíjačkovým produktom, bujónom, bravčovým konzervám a lacným salámam s nízkym podielom čistej svaloviny.

Aj z chudého kuracieho mäsa vytvoríte kalorickú a cholesterolovú bombu dlhým vyprážaním v trojobale na vysokej vrstve oleja - ak Vám teda záleží na zdraví aj na hmotnosti, neničte dobré mäso nevhodnou prípravou. Ideálne je varenie, dusenie, pečenie alebo krátke orestovanie. V minulosti sa na vyprážanie odporúčali rastlinné oleje, ale dnes už vieme, že najvhodnejšie je smažiť na masti, pretože sa tak ľahko neprepaľuje.

Surové mäsové pochúťky, ako je tatarák alebo carpaccio si dopriať raz za čas pokojne môžete, avšak si vyberte takú reštauráciu, u ktorej máte záruku, že mäso bude naozaj čerstvé a zdraviu neškodné. Surové delikatesy by si však úplne mali odpustiť tehotné ženy, a to práve kvôli riziku bakteriálnej nákazy.

Zodpovedať otázku, ako často mäso jesť, nie je vôbec jednoduché. Niekomu robí dobre denne, iného už jedna porcia týždenne zaťaží. Hľadajte sami svoje optimum a počúvajte signály svojho tela. Myslite však stále na to, že chuť na kus klobásy nie je potrebou Vášho tela, ale záležitosťou hlavy a zvyku.

V prípade mäsa rozhodne uprednostnite kvalitu nad kvantitou.


Autor: Veronika Staňková


Hodnotenie Hodnotenie Hodnotenie Hodnotenie Hodnotenie

Späť Späť na zoznam článkov

Súvisiace články
Jedlo a výživa Urobte si čas na jedlo
Jedlo a výživa Jedlo ako droga
Jedlo a výživa Čo jesť pred a po cvičení