Fithall magazín

Sobota 23.3.2019 meniny má Adrián

Výživa

Čo je to celiakia

Čo je to celiakia



Celiakia je chronické zápalové ochorenie čreva, ktoré je podmienené genetikou. Ide o autoimunitné ochorenie, prejavujúce sa predovšetkým neznášanlivosťou lepku. Lepok (inak tiež glutén) ako taký je zmesou dvoch bielkovín - gliadínu a glutenínu. Nachádza sa spoločne so škrobom v niektorých obilninách. Pretože sú obilniny veľmi rozšírené, a dalo by sa povedať, že sú základnou potravinou, je neznášanlivosť lepku veľký problém.

Čím viac lepku obilnina obsahuje, tým lepšie väčšinou chutí, ale tiež má výhodnejšie vlastnosti pri úprave v kuchyni - vďaka lepku je cesto pružné a tvárne. Nepriateľom číslo jedna je potom pre celiatikov biela pšeničná múka, ktorá lepku obsahuje až 80%.

 

ČÍTAJTE TIEŽ:

Ako partner ovplyvňuje Vašu hmotnosť?

Zelenina - pre zdravie a chudnutie

Ovocie pri diéte

 

Celiakiou trpia viac ženy ako muži a alarmujúci je fakt, že alergikov stále pribúda. Najčastejšie sa diagnostikuje u detí a potom u dospelých po 30. roku života. Ak ste teda lepok ako deti znášali relatívne dobre, v dospelosti sa môže všeličo zmeniť. Lepok nemusí spôsobovať ľuďom priamo autoimunitnú reakciu, ale jeho konzumácia môže viesť k rôznym zdravotným ťažkostiam. Nadnesene by sa dalo povedať, že vyhýbanie sa lepku by mohlo prospieť každému. Existujú štúdie, ktoré pozorovali zlepšenie po bezlepkovej diéte dokonca pri depresii, lupienke, cukrovke či u pacientov s rakovinou.

Niekedy býva ťažké precitlivenosť na lepok diagnostikovať, pretože sa nemusí dlho nijako výrazne prejavovať. Problémy nemusia byť len s trávením, ale tiež sa môžu hlásiť vo forme únavy, chudnutia, kožných ťažkostí, hnačky alebo naopak zápchy. Laicky povedané, lepok "zalepí" črevo a to potom nie je schopné vstrebávať živiny. Následkom toho trpia ľudia nedostatkom vitamínov a minerálov.

Smutným faktom je, že jedinou účinnou formou terapie je dodržiavanie bezlepkovej diéty, čo znamená vyhýbanie sa všetkým potravinám, ktoré obsahujú lepok, ale aj jeho stopy. Ak začnete študovať zloženie výrobkov dôkladnejšie, zistíte, že lepok je obsiahnutý takmer vo všetkom. Po zachytení tejto choroby nebývajú čreva v dobrom stave, preto sa odporúča okrem vyradenia väčšiny obilnín tiež obmedzenie vyprážaných a tučných jedál a mliečnych výrobkov. Tým sa stáva celá záležitosť o to nepríjemnejšia.

Pretože celiatikov pribúda, rozširuje sa aj ponuka bezlepkových potravín (na ich obale býva symbol preškrtnutého klasu). K dostaniu sú bezlepkové múky a ďalšie špeciálne potraviny, existujú ale aj potraviny prirodzene bez lepku, ako je ryža, proso, kukurica, amarant, zemiaky, mäso, mlieko, ovocie, zelenina, orechy a ďalšie. Tie by sa mali stať základom jedálnička.

Teória, ktorá sa zaoberá tým, prečo sa neznášanlivosť lepku stále rozširuje, hovorí, že človek nie je geneticky prispôsobený na konzumáciu moderných obilnín. Pestovanie obilia je relatívne nová záležitosť, ktorá človeku dosť uľahčuje život a umožňuje nasýtiť veľké množstvo ľudí, avšak genetická výbava človeka sa tak rýchlo prispôsobovať nedokáže.

Skúste obmedziť potraviny z bielej pšeničnej múky a vyskúšajte niektoré bezlepkové alternatívy. Je pravdepodobné, že sa budete cítiť lepšie, a keď nie, určite si neuškodíte. Jedlá z bielej pšeničnej múky sa často podieľajú aj na zvyšovaní hmotnosti a nestabilnej hladine cukru v krvi. Je pravda, že koláčiky, šišky, bagety, buchty a čerstvé žemle dobre chutia, ale okrem chuti moc pozitív pre Vaše zdravie nemajú.


Autor: Veronika Staňková


Hodnotenie Hodnotenie Hodnotenie Hodnotenie Hodnotenie

Späť Späť na zoznam článkov

Súvisiace články
Jedlo a výživa Ako sa stravovať na cestách
Upoutávky Princípy zdravého stravovania
Poradňa Chudnutie pri nepravidelnom pracovnom režime